Sve što ste htjeli znati o čaju na jednom mjestu
Sve O Čaju
Blog
petak, srpanj 8, 2011
 

Pripremanje crnog čaja: listići se ubace u vodu temperature 100 stupnjeva, te se nakon 3-5 minute namakanja procijede.

Kao simbol "britanizma", kao zaostavština kolonijalizma, čaj se u Velikoj Britaniji pije tek oko 350 godina, od vremena vjenčanja kralja Charlessa II i Portugalske princeze Katarine. Nasuprot tome, u zemljama jugoistočne azije (Indija, Kina, Tibet, Burma), čaj se pije preko 4500 godina.

Statistika za 2006. godinu govori da je godišnja proizvodnja čaja u svijetu premašila količinu od 3,4 miliona tona, sa najvećim proizvođačima: Indijom, Kinom i Šri Lankom. Prema količini konzumacije u svijetu, čaj je na drugom mjestu, odmah iza vode.




Najviše oksidirana varijanta čaja, crni, odlikuje se najjačom aromom i relativno najvećom koncentracijom kofeina, a sadrži nešto manje korisnih sastojaka u odnosu na "svjetlije" varijante.

Napitak u nerafiniranoj formi, iako sadrži, koliko je otkriveno istraživanjima, oko 700 kemijskih supstanci, gotovo da nema ugljičnih-hidrata (šećera), proteina i masti. Prirodni je izvor polifenolnih antioksidanasa u formi katehina (30 % sirove supstance) i tanina, aminokiseline teanina, metilksantina (u formi kofeina do 3%, teobromina, teofilina...), vitamina C, E i K, te neke količine fluorida.

Adekvatna hidracija (unos tekućine) je neophodno potrebna za normalnu funkciju organizma. Mišljenja autora se razlikuju po pitanju optimalne dnevne količine tekućine koju treba konzumirati, budući da su potrebe različite u odnosu na tjelesnu težinu, stanje zdravlja, faze u životu, klimatske prilike, ishranu, fizičku aktivnost itd.

Prema suvremenim spoznajama, smatra se da je to količina između 1 i 6 l (u ekstremnim prilikama), pri čemu bi higijenski optimum bio (u standardnim uslovima), prema mišljenju USNRC, aproksimativno za odrasle žene 2,0 l, a za odrasle muškarce 2,5 l, što iznosi znatno veću količinu od do sada preporučivane, od 1,6 l (8 čaša dnevno). Ipak, i dalje postoje autori koji navode da unos tekućine u standardnim prilikama u količini većoj od navedene (1,6 l), nema čvrstu naučnu argumentaciju.

Kako god bilo, dnevni unos tečnosti je jako bitan, zbog čega se konzumacija čaja nameće kao vrlo praktična, u cilju podmirenja higijenskog optimuma hidracije. Ovdje ćemo reći i to da 4 čaše standardno pripremljenog čaja sadrže količinu kofeina koja se nalazi u jednoj šalici kave, tako da je i ovo način da unesemo dovoljno tekućine, a da se ne opteretimo sa prevelikom količinom ekscitirajućeg kofeina.



Zdravstvene koristi

Crni čaj je koristan za krvne žile i bolesti srca. Istraživanje provedeno na Bostonskom Sveučilištu u 2001. godini dokazuje da konzumacija crnog čaja regulira endotelijalnu vazomotornu disfunkciju (čitaj: oštećene krvne žile).

Ovaj pronalazak može donekle objasniti povezanost konzumacije crnog čaja i smanjene incidencije (novi slučajevi) bolesti srca i krvnih žila.

Crni čaj sprječava nastanak i razvoj tumorskih stanica. Postoji veći broj istraživanja u kojima se potvrđuje mogućnost da antioksidansi, kojima je crni čaj bogat, neutraliziraju destruktivni efekt slobodnih radikala, štetnih produkata procesa oksidacije u metabolizmu. Na ovaj način, postoje indicije da smanjuje rizik nastanka mnogih zloćudnih tumora, kao što su: karcinom pluća, prostate, dojke i dr.

Crni čaj ima pozitivan efekat na metabolizam masti i inzulina. U Ženevi, naučnici Birminghamskog Sveučilišta, su dokazali da crni čaj ubrzava metaboličke procese, fizičku izdržljivost, povećava iskorištavanje masti, njihovo pretvaranje u toplinu, te da povećava osjetljivost inzulinskih receptora, što znači da pojačava efekt inzulina i na taj način sprječava nastanak šećerne bolesti, odnosno pospješuje metabolizam šećera.

Crni čaj pospješuje moždanu aktivnost. U rujnu 2007. godine, profesor sa City University of New York, objavio je svoje istraživanje gdje je konstatirao da aminokiselina teanin iz čaja, djeluje relaksirajuće, a povećava budnost i adekvatnu psihomotornu reakciju mozga.

Crni čaj stimulira imunološki sistem. U 2003. godini, komparativno istraživanje provedeno u Brigham and Women's Hospital, pokazalo je da je razvoj adekvatnih imunoloških elemenata bio pet puta veći kod osoba koje su pile crni čaj, za razliku od onih koji su konzumirali kavu.

Crni čaj djeluje pozitivno na kognitivne sposobnosti. Istraživanje iz Japana pokazuje da je rizik nastanka kognitivnog ispada za 50 % manja kod osoba koje dnevno konzumiraju više od dvije čaše crnog čaja.

Crni čaj smanjuje koncentraciju stres-hormona. Dokazano je da osobe koje piju crni čaj duži period vremena, imaju kraće vrijeme adaptacije na stres, odnosno brže dolazi do regulacije povišene koncentracije hormona odgovornih za stres, a istovremeno je smanjen rizik od nastanka infarkta, zahvaljujući pojavi sporije aktivacije stvaranja agregata trombocita.

Crni čaj pozitivno djeluje na upalne bolesti crijeva. Postoje dokazi da konzumacija crnog čaja smanjuje incidenciju, te olakšava već nastale tegobe upalnih bolesti crijeva, kao što su Kronova bolest, Ulcerozni kolitis i sl.

Crni čaj neutralizira neprijatni zadah iz usta, zahvaljujući polifenolima, koji otežavaju razvoj bakterija.

Poznati su pozitivni efekti kofeina iz crnog čaja. 15-50 mg kofeina iz čaše čaja ima sljedeće pozitivne efekte: smanjuje rizik nastanka Parkinsonove bolesti i poboljšava kratkotrajnu memoriju, povećava fizičku izdržljivost, olakšava zdravi gubitak tjelesne težine, smanjuje intenzitet eventualne glavobolje, te je koristan u tretmanu bronhijalne astme.

Zbog izvjesnih potencijalno-štetnih efekata fluorida iz čaja, zbog sadržaja kofeina, zbog mogućeg opterećenja sa tekućinom, zbog oksalata iz čaja i njima-izazvanog potencijalnog oštećenja bubrega, zbog tanina i njegove osobine da otežava apsorpciju željeza i nekih drugih materija, te zbog pomalo nejasnog stava FDA o efektima crnog čaja, konzumentima savjetujemo ne pretjerivanje, a onima koji nemaju naviku, svakako, iz gore-navedenih brojnih argumentiranih razloga, savjetujemo razvijanje navike konzumacije umjerenih količina crnog čaja, ovog lijepog i zdravog napitka.




 

Earl Grey

Jedan od najpoznatijih čajeva na svijetu je Earl Grey. Earl Grey je klasičan aromatizirani crni čaj koji je poznat kako na "Otoku" gdje se pije s par kapi mlijeka ili u Rusiji gdje ga piju bez ikakvih primjesa. Jedna od legendi kaže da je čaj Earl Grey dobio ime po lordu Charlesu Greyu koji je 1830. bio britanski premijer, te je čaj dobio kao diplomatski poklon. Zahvalan kineski birokrat čijeg je sina spasio jedan od lordovih ljudi, darovao mu je taj sada poznati čaj. Dok druga legenda koja je vjerodostojnija kaže da je također jedan od Greyevih ljudi spasio sina indijskog plemića. Naime, prve verzije ovog čaja bile su pripremljene u Indiji i Šri Lanki čime bi mogli i potvrditi ovu drugu legendu.




Poseban okus Earl Grey duguje dodatku ulja bergamota, a za one koji slučajno ne znaju, bergamot je vrsta naranče koja raste u Italiji. Bergamot je svoje zdravstvene učinke pokazao u borbi protiv prehlade, gripe i uz to još djeluje dezinfekcijski i antidepresivno. Redovitom konzumacijom Earl Greya poboljšava se rad kardiovaskularnog sustava, ali preporučena doza ne bi trebala biti veća od jedne litre dnevno.

Druge vrste čaja (kamilica, voćni, hibiskus...) se ne dobivaju iz biljke Camellia sinensis, te nisu predmet razmatranja u ovom tekstu.

Izvor: http://www.covermagazin.com/, http://www.ordinacija.hr/

sanocaju @ 20:26 |Komentiraj | Komentari: 0
Arhiva
« » kol 2014
  • p
  • u
  • s
  • č
  • p
  • s
  • n
  •  
  •  
  •  
  •  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
Anketa
O čemu želite čitati?




Brojač posjeta
33494
Index.hr
Nema zapisa.